"Slepačie vajcia sú potravinou, ktorej cena sa výrazne zmenila za
posledný rok. Vo februári 2019 sme za desať vajec zaplatili 1,43 eura,
tento rok vo februári to bolo 3,14 eura, čo bola viac ako dvojnásobná
cena," uviedol ŠÚ s tým, že zdražovanie sa prejavilo najmä za posledný rok.
V roku 2022 slovenskí farmári vyprodukovali takmer 765 miliónov
slepačích vajec, z ktorých takmer dve tretiny mali pôvod v hydinárňach
na území Nitrianskeho kraja," priblížili štatistici. Produkcia za
posledné tri roky klesla o sedem percent za posledných päť rokov o 19
percent. "V prepočte na obyvateľa slovenská produkcia dosahuje niečo vyše 150 kusov vajec za rok," poznamenali.
ŠÚ pokračuje, že ďalším symbolom veľkonočných sviatkov je jahňa. Na
slovenských farmách vlani priviedli na svet 138.000 jahniat, väčšina
však putovala za hranice SR. "Hoci obyvateľ SR skonzumuje ročne až 70
kilogramov mäsa, jahňacina tvorí z toho úplne zanedbateľný podiel, len
10 dekagramov na obyvateľa za rok," skonštatovali štatistici.
Obľúbenými veľkonočnými potravinami sú tiež produkty z ovčieho mlieka.
Na Slovensku sa v minulom roku veľkokapacitne chovalo 260.000 oviec, ich
počet postupne klesá. Súčasne slovenské farmy vyprodukovali viac ako
11.700 ton ovčieho mlieka. "Takmer tri štvrtiny z tohto objemu
predali chovatelia nákupcom mlieka. Vo vlastných prevádzkach spracovali
iba niečo viac ako pätinu z tohto objemu a vyrobili tak 547 ton ovčieho
syra," uviedol Štatistický úrad SR.
Producenti mliečnych výrobkov v SR tiež vyrobili celkovo 272 ton ovčieho
tvarohu či syra a viac ako 4400 ton bryndze, ide o údaje z roku 2021.
Spotreba výrobkov z ovčieho mlieka je podľa štatistikov pomerne nízka,
zodpovedá 2,4 kilogramu na obyvateľa.
ŠÚ zároveň poukázal aj na zvýšenie cien niektorých iných potravín. Cena
cukru vo februári dosiahla 1,46 eura za kilo, medziročne bola vyššia o
74 percent a v porovnaní s februárom 2019 narástla o 116 percent. Cena
zemiakov medziročne stúpla o takmer 50 percent, dusenej bravčovej šunky,
údenej slaninky či klobások a bryndze o približne 30 percent. Cena
vodky a rumu stúpla asi o osem percent, minerálna voda o 15 percent a
káva o 17 percent.